وبلاگ انجمن علوم کامپیوتر

واحد پردیس خواهران دانشگاه کاشان

وبلاگ انجمن علوم کامپیوتر

واحد پردیس خواهران دانشگاه کاشان

وبلاگ انجمن علوم کامپیوتر
نویسندگان

پدر علم کامپیوتر

سه شنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۳، ۱۱:۱۱ ق.ظ

حتما به خاطر دارید که در کتابهای درسی همیشه نامی از بزرگان علوم مختلف مثل علوم ریاضی، فیزیک، شیمی و ... برده می‌شد اما اثری از بزرگان علم کامپیوتر نبود. به همین دلیل بر آن شدم که مقاله ای را در مورد یکی از خبره های علم کامپیوتر  (یا علم محاسبه) گردآوری کنم.

الن تورینگ

آلن تورینگ ریاضیدان، منطق دان و رمزنگار انگلیسی کسی است که به پدر علم کامپیوتر و حتی هوش مصنوعی معروف است. او به کمک ماشین تورینگ خود فرمولاسیون موثری برای روش اگلوریتم و محاسبه تهیه کرد. آزمون تورینگ نیز یکی از جنجال برانگیزترین بحوث هوش مصنوعی است که پیرامون این بحث است که آیا میتوان روزی گفت :"ماشین هوشیار است و می تواند فکر کند؟". او همچنین معیاری برای سنجش میزان هوشمندی یک کامپیوتر ارائه کرد. معیار او چنین بود:

"یک ماشین زمانی هوشمند است که وقتی که یک انسان با آن ماشین در حال تله تایپ است، آن انسان نتواند تشخیص دهد که با یک انسان روبه رو است یا یک ماشین"

مسلما ساخت چنین ماشینی مستلزم پیشرفت کافی در زمینه های مختلف هوش مصنوعی همچون پردازش زبان طبیعی، شبکه های عصبی و یادگیری ماشینی و ... است. تا کنون دانشمندان قادر به موفقیت در این آزمون نبوده اند.

افتخارات تورینگ فقط به همین موارد ختم نمی شود. از آنجا که او یک رمزنگار و رمزگشای خبره بود، توانست به کمک تیم خود ماشینی را ابداع کند که انیگمای نازی ها را کدشکنی کند. او مقاله ای در مورد طرح کامپیوتر برنامه دار و همچنین مقاله ای در مورد زیست شناسی ریاضیاتی ارائه داد.

امروزه به وضوح می توان تاثیرات تلاش وی را در علم کامپیوتر در بحوثی همچون نظریه محاسبه دید.



  • تهمینه غلامیان

الن تورینگ

علوم کامپیوتر

نظرات (۲)

سلام تهمینه جون.مطالبت خیلی خوبه.بازم به تلاشت ادامه بده.فایتینگ!!!!
لایک میخوری تهمینه جان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی